woensdag 18 mei 2011

Gat


Vorig jaar werd ik wakker van een soort getik.
Een staccato tikkend geluid.
In volume toenemend.
Geen idee wat het was en waar het vandaan kwam. Ik viel weer in slaap.

Daarna gebeurde het vaker en het viel me op dat het dan altijd hard waaide en regende, buiten.
Ik kon niet vinden waar het binnen tikte.
Tot het op een nacht me zo begon te irriteren dat ik de wacht hield op de gang. Splatsj een druppel op mijn neus!
LEKKAGE! En daar heb ik een hekel aan...

De hele nacht niet geslapen en de volgende dag een dakdekker gezocht op google. Een paar uur later al stond er een schriel mannetje voor de deur.
"Mijn naam is Haas, Beun Haas", zei het mannetje. Maar ik voelde al te veel nattigheid om het op te merken.
Via Jeppes dakkapelraam nam de man polshoogte. "Het kiert bij de schoorsteen en dat kan ik afkitten", zei het mannetje. Mij leek het een geweldig idee, want ik was het zat om handdoeken op de grond te hebben liggen om geen getik te horen.
Een week later kwam BH te M weer terug voor het kitwerk. Ik was even niet thuis en hij bedacht dat hij best via de tuin van de buren kon en dan over de daken kon lopen. Gelukkig is de buurman een schatje...

Het regende een tijdje niet zo hard en ik sliep in de gelukkige onwetenschap dat mijn dak weer overal tegen kon.
Maar het gingen sneeuwen en dooien en regenen en ik hoorde weer het getik op de overloop. Vloeken en tieren natuurlijk.
BH te M vond mij niet aardig toen ik zei dat het niet goed gedaan was en had voorlopig geen tijd voor me.
De aannemer om advies gevraagd, hij kwam vanmiddag en heeft een dakpan vervangen, een dakpan met een heel groot gat erin. Dat gat zat er gezien het mos al een tijdje in...
Ik hoop dat het vannacht gaat gieten en waaien en dat het dan niet gaat lekken. Dat zou leuk zijn en de aannemer tot een echte held maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten