woensdag 29 juni 2011

Waar rook is




Vanavond om kwart over negen stuurde ik Jeppe naar bed. Te laat, maar het was te warm boven en hij was nog zo druk in zijn hoofd en hij was nog niet moe en het was zo gezellig bij mij beneden.
Vooruit dan maar, op voorwaarde dat hij zonder zeuren vertrok. En dat deed hij.
Jammer dat hij na vijf minuten weer beneden stond...
"Ik zie rook uit mijn raam!"  En waar rook is, is vuur. Dus ik ging kijken, eerst gewoon buiten en toen vanuit zijn slaapkamerraam. En ja er was rook. Rook op een plek, waar het niet hoorde te roken.
En wat doet een weldenkend mens in zo'n situatie?? Een weldenkend mens rolt niet de tuinslang uit, want die is tien meter en dat redt ie niet. Nee, een weldenkend mens belt 112. Want daar zijn ze voor.

"112, politie! brandweer! ambulance!" Snauwend, alsof die mevrouw het werk echt niet leuk vond.

Verbouwereerd zeg ik: "Politie". Ik krijg een aardige meneer aan de lijn. Leg de situatie uit, ook waar we rook zien. En waar ze het spoor over moeten.

Omdat ik niet het idee heb, dat het helemaal duidelijk is, besluit ik de honden uit te laten en de boel in de gaten te houden. Jeppe blijft toezicht houden vanuit zijn dakkapel.
Na een kwartier zie ik een politiebusje, het stopt bij het bord Verboden in te Rijden. Keert en verdwijnt uit het zicht. Even later zie ik ze weer. Ongeveer 500 meter naar links, maar aan de goede kant van het spoor. En dan zijn ze weer weg.
En dan gaat deze dame zelf maar eens van dichterbij kijken. En eerlijk is eerlijk, het is slecht te zien.

Plots rijdt mij een politiebusje tegemoet. Ik schrik, kan net Dries aan de kant sturen en houd het busje tegen.
Ze ruiken wel wat, maar vermoeden dat er niets aan de hand is. Ze beloven het in de gaten te houden, zullen nog een paar keer een rondje rijden. En vragen of ik ook nog even uit het raam wil kijken.
Dat beloof ik. De heren zwaaien nog even naar Jeppe in de dakkapel.

Tot nu toe zie ik geen vlammen, heb ik ook nog geen sirenes gehoord en zal het loos alarm geweest zijn.

Ga zo nog even kijken uit het raam. Want waar rook is, is meestal ook vuur!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten